I DOCENTI
Faculty

 
 

 


CLASSICO - BALLET
LA TRADIZIONE DELL'ECOLE DE DANSE DE L'OPERA NATIONAL DE PARIS
Francesca Zumbo Première Danseuse et Professeur Ecole de Danse de l’Opéra National de Paris
Eleonora Abbagnato Première Danseuse du Ballet de l’Opéra National de Paris

Eric Camillo Ballet de l'Opéra National de Paris, Professeur Ecole de l'Opéra National de Paris
Michele Politi Maitre de Ballet international


CONTEMPORANEO - CONTEMPORARY

Daniel Agesilas De l’Opéra National de Paris Ex-directeur des Études Chorégraphiques au Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris. Chorégraphe Compagnie Joseph Russilio
Reynald DésiréProfesseur au Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris, Chorégraphe

MARTHA GRAHAM TECHNIQUE
Peggy Lyman Principal Dancer Martha Graham Dance Company.Senior faculty member of Martha Graham Dance School New York

PIANISTI

Masako Shimura Pianista accompagnatore Ecole de Danse de l’Opéra National de Paris
Valeria Vitaterna Pianista accompagnatrice presso l’Accademia Nazionale di Danza a Roma


 

  CLASSICO - BALLET  



FRANCESCA ZUMBO

FRANCESCA ZUMBO

Première Danseuse et Professeur Ecole de Danse de l’Opéra National de Paris
Italiano
Nata a Parigi vi svolge i suoi studi di danza. Entra al Conservatorio di Parigi nel 1957 classificandosi al 1° posto nel 1961. Durante lo stesso anno entra a far parte della Compagnia “Marquis de Cuevas”. Nel 1963, dopo un anno alla scuola di danza è  ammessa nel Corpo di Ballo del Balletto dell’Opéra di Parigi. Nominata Prima Ballerina nel 1969, la sua carriera è coronata da una serie di premi : medaglia d’oro al Concorso Internazionale di Danza di Mosca in compagnia di Patrice Bart, danzatore Etoile e Maestro di Ballo all’Opéra di Parigi. Francesca Zumbo è Cavaliere dell’Ordine Nazionale al merito e ha ricevuto la più alta onorificenza della città di Parigi, la medaglia di Verneuil. Nel corso della sua carriera si è esibita nei teatri più rinomati a livello internazionale. Etoile invitata al Bolshoi, al Kirov, al London Festival Ballet, al Winnipeg-Ballet, al Tokyo Ballet, al Balletto Nazionale di Cuba. Ha lavorato con i più grandi coreografi contemporanei : Serge Lifar, Maurice Béjart, Kenneth Mac Millan, Georges Balanchine, Harrald Landers, Roland Petit, Oscar Araiz.
Dal 1985 insegnante all’ Ecole de Danse de l’Opéra de Paris. Lavora regolarmente come coreografa: Lago dei Cigni per l’Opéra di Avignone (con Manuel Legris e Sylvie Guillem); La Bayadère per il Balletto Nazionale del Portogallo. Nel 1990 assistente e coreografa di Nicolas Beriozoff, ha rimontato nel 1992 Petrouchka per l’Opéra di Parigi. Dal 1988 Francesca Zumbo è insegnante invitata al Balletto Nazionale di Marsiglia (Roland Petit) e al Balletto Francese di Nancy (Patrick Dupont). Nel 1995 e nel 1996 è stata invitata dal Ministero degli Affari Esteri in missione presso l’Istituto Centrale di Danza di Pechino. Dal 1997 è regolarmente invitata all’English National School.
Nel 2010, 2011 e 2012 è ospite docente alla scuola estiva intensiva del Royal Ballet School. E' stata ospite docente anche ai workshops internazionali di danz.fest (Cattolica, Italia), in diversi workshops pedagocici di scuole di danza francesi e al Madame Arima's Academia di Danza (Kyoto, Giappone).
English
Awarded first prize at the Paris Conservatory, Francesca Zumbo joined the Grand Ballet du Marquis de Cuevas in 1961, just one year before finishing her training at the Paris Opéra Ballet School in 1962. In 1963 Ms. Zumbo joined the Corps de ballet of the Paris Opéra Ballet and held the position of “Première danseuse” in 1969, gaining recognition performing such roles as “l’Elue” in Maurice Béjart’s Sacre du Printemps and Harald Lander’s Etudes. She assisted in the development of Rudolf Nureyev’s Manfred and performed the role of “La Fée Lilas” in Rosella Hightower’s La Belle au bois dormant. Ms. Zumbo was honored with the gold medal at the first Moscow International Ballet Competition in 1969, partnered by Patrice Bart. Francesca Zumbo has taught ballet at the Paris Opéra Ballet School since 1985.
In 2010, 2011 and 2012: Guest faculty at the Royal Ballet School's summer school intensive. Guest faculty for International Dance workshops in Cattolica, Italy. Guest faculty for diverse pedagogical workshops at ballet schools in France. Guest faculty at Madame Arima's Academy of Dance, Kyoto, Japan.

 





 


 
JACQUES NAMONT

CLAUDE BESSY

Danseuse Etoile du Ballet de l'Opéra National de Paris e mitica Direttrice Ecole de danse de l'Opéra National de Paris

 
English

Mlle. Bessy trained at the Paris Opera Ballet School from the age of ten, the youngest student ever admitted, and joined the Paris Opera Ballet at age 13, the youngest danseuse ever admitted. In 1956 she was promoted to étoile, the Ballet's highest rank. Bessy was closely associated with Serge Lifar and created leading roles in his 1951 Snow White, 1955 Noces fantastiques and 1958 Daphnis and Chloe. She worked with John Cranko, who made his 1955 La Belle Hêlène on her, and George Skibine, who made a second Daphnis and Chloe on Bessy in 1959.
Bessy was featured in Gene Kelly's film Invitation to the Dance (1956), and four years later he created Pas de dieux at the Paris Opera for her. She also made many television appearances. Bessy has staged ballets for the Comédie Française and Opéra Comique, dances for the musical My Fair Lady (1984) and continues to stage the ballets of Lifar throughout Europe.
As director of the Paris Opera Ballet School she introduced profound reforms to the teaching regime which led to the birth of a new generation of highly technical dancers like Sylvie Guillem, Patrick Dupond, Élisabeth Platel, Marie-Claude Pietragalla, and succeeded in organising the construction of a new school building in Nanterre inaugurated in 1987.

     
   

MASAKO SHIMURA

Pianista accompagnatore Ecole de Danse de l’Opéra National de Paris
Italiano
Dopo aver ottenuto la laurea in arte (pianoforte) all’Università della Musica di Musashino e il diploma di panoforte all’ Università Nazionale delle Belle Arti e della Musica di Tokyo, si installa a Parigi nel 1989 dove prosegue i suoi studi con Gaby Casadesus (pianoforte) e con Jean-François Heisser (pianoforte e accompagnamento). Inoltre il suo percorso musicale è stato particolarmente influenzato dall’incontro con Maurice Ohana che l’ha incoraggiata a seguire gli studi all’Université Paris 8 conclusi con la “maitrise” in musicologia nel 1999. Si esibisce in concerti di duo (violoncello e pianforte) e concerti di canto in Francia e in Germania. è invitata da Festivals di musica come Fontainebleau (musica da camera) e Aix en Provence (opera da camera), e partecipa alla creazione dello spettacolo di danza contemporanea all’UNESCO a Parigi (1999). Dal 2000 segue stages di formazione in “interpretazione del movimento” organizzati da Laurant Choukroun. Dal 1999 è pianista accompagnatore supplente all’ Ecole de Ballet de l’Opéra National de Paris, titolare dal 2006. è anche pianista accompagnatore al Dipartimento della Danza del Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris dal 2001.
English
After completing a degree in music (piano) at the Musashino Academy of Music and a diploma in piano performance at the Tokyo National University of Fine Arts and Music, Ms. Shimura moved to Paris in 1989 where she continued her training under the tutelage of Gaby Casadesus (piano) and Jean-François Heisser (piano and  piano accompaniment). In addition to her performance career, in 1999, after an influential encounter with Maurice Ohana, Ms. Shimura was encouraged to pursue a Master’s degree in musicology at the Université Paris 8. Ms. Shimura has accompanied singers and instrumentalists in concert throughout France and Germany. She is regularly invited to music festivals such as Fontainebleau (chamber music) and Aix en Provence (chamber opera), and in 1999 assisted in the development of the UNESCO contemporary dance show in Paris. Since 2000, Ms. Shimura has pursued training courses in “interpretation of movement” organized by Laurant Choukroun. She was substitute accompanist at the Paris Opéra Ballet School from 1999 to 2005 and since 2006, has held the position of permanent accompanist. Ms. Shimura is also presently piano accompanist in the Department of Dance at the Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris (2001-present).
     
   

VALERIA VITATERNA

Pianista
Italiano
Pianista, diplomata al Conservatorio “L.Refice” di Frosinone e laureata in Lettere con indirizzo Storia della Musica con una tesi sulle mélodies di Henri Duparc, per anni ha svolto attività come maestro sostituto presso vari teatri d'opera italiani quali il S. Carlo di Napoli, il Sociale di Trento, il Sociale di Rovigo, Il Nuovo teatro Comunale di Bolzano, il G. Verdi di Salerno e altri. 
Dalla fine del 2007 svolge attività come pianista accompagnatrice alla danza presso l’Accademia Nazionale di Danza a Roma, collabora inoltre con il Molinari art Center, la scuola di danza di Renato Greco e ha preso parte a stages nazionali ed internazionali.
English
Ms. Vitaterna holds a diploma from the “L. Refice” music Conservatory in Frosinone and a degree in History of Music (Her dissertation explored the melodies of Henri Duparc). She has held the position of subsitute pianist at various Italian theatres including: S. Carlo (Naples), Sociale (Trento), Sociale (Rovigo), the Bolzano Nuovo Teatro Comunale, and G. Verdi (Salerno). Since the end of 2007, Ms. Vitaterna has held the position of piano accompanist for dance at the National Dance Acadamy in Rome. Ms. Vitaterna is also pianist at the Molinari Art Center and Renato Greco dance school, and has taken part in numerous national and international workshops.


ERIC CAMILLO

ERIC CAMILLO

Ballet de l'Opéra National de Paris, Professeur Ecole de l'Opéra National de Paris

English

Eric Camillo débute la danse en 1980 à l'Académie Princesse Grâce de Monaco sous la direction de Marika Besobrasova. Il entre à l'Ecole de danse de l'Opéra de Paris en 1981 où il passe quatre années avec pour principaux professeurs D. Franck, G. Mayer et S.Golovine.
En 1985, il est engagé dans le Corps de Ballet de l'Opéra de Paris sous la direction de Rudolf Noureev ; « Coryphée » en décembre 1986, puis « Sujet » en décembre 1987,  Il obtient en 1990 le Premier Prix au Concours International de Danse de Paris ainsi que le Prix de l’A.R.O.P. en  1991.
Eric Camillo s’est illustré dans de nombreux rôles de soliste dans lerépertoire classique de l’Opéra National de Paris, notamment dans lesproductions de Rudolf Noureev qui l’avait pris dans son groupe « Noureev and Friends » en tournées à travers le monde.
Son intérêt permanent pour l'enseignement et la transmission de son art l’ont amené à être chargé de cours au sein du corps de ballet de l’Opéra National de Paris à différentes reprises pendant sa carrière de danseur et à participer à de nombreux stages ou mission en tant que professeur en France (Jeune ballet de France) ou à l'étranger (Cuba).
Eric Camillo mit fin prématurément à sa carrière en 2000.
Depuis, il a été invité en tant que professeur au Jeune Ballet de France, au Capitole de Toulouse, à l'Opéra de Nice et à la Scala de Milan et est également intervenu en tant qu'instructeur pour la formation pédagogique pour le D.E.
Le 1er janvier 2002, Eric Camillo a été nommé "Professeur du Ballet de l'Opéra National de Paris".
Il a répondu à de nombreuses sollicitations,  invité au Capitole de Toulouse en 2002,  à Shanghai en 2003 et 2004, il a été professeur invité du Bolchoï lors de leur passage à Paris en 2004 et a assuré de nombreux stages et jury en France (Caen, Cabourg, Grasse, Toulouse) et en Belgique.
A partir de septembre 2004, Eric Camillo est également professeur à l’école de danse de l’Opéra National de Paris où il est en charge de la deuxième division garçons.
Depuis septembre 2007, il ne se consacre plus qu’à la transmission au sein de l’ Ecole de danse de l’Opéra National de Paris.
Il a également remonté les parties des enfants avec les élèves de l’école de danse de l’opéra national de Paris dans les ballets de Rudolf Noureev, Casse-noisette (2009) et La Bayadère (2010) ainsi que la polonaise dans Paquita (2010) de Pierre Lacotte.

camillo_1
camillo_2
MAURIZIO DOLCINI

CLAIREMARIE OSTA

Danseuse Etoile du Ballet de l'Opéra National de Paris. Directrice des Etudes Chorégraphiques au Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris
English

Elle débute la danse classique à 5 ans à Nice puis intègre le Conservatoire supérieur de musique et de danse de Paris (CSMDP) sur concours à l'age de 15 ans. Suite à une facture du pied ses parents lui conseillent de pratiquer les claquettes où elle y démontre un talent certain, et, par un concours de circonstances, se voit participer au Championnat de France de claquette qu'elle rempote. Ayant remporté le Premier Prix du CSMDP dans la classe de Christiane Vaussard en 1987, elle rejoint le corps de ballet de l'Opéra de Paris l'année suivante, après avoir suivi un an d'études à l'École de danse de l'institution. Rapidement remarquée, elle passe coryphée en 1989 (en présentant des variations de La Belle au bois dormant et de Suite en Blanc), puis sujet en 1990. Elle est promue première danseuse en 1999, grâce à des extraits du Lac des cygnes et du Grand pas classique. Elle est nommée étoile le 29 décembre 2002, à l'issue d'une représentation de Paquita (Pierre Lacotte, d'après Marius Petipa).
Huit ans plus tôt, en 1994, elle s'était distinguée au Concours international de ballet de Varna, en remportant la médaille de bronze. En 1997, elle se voit remettre le Prix du public de l'AROP.
Le 13 mai 2012, Clairemarie Osta fait ses adieux sous des applaudissements soutenus et une pluie de confettis d'or et d'argent lors de la dernière représentation de L'Histoire de Manon de la saison 2011-2012 à l'Opéra Garnier. Un documentaire de 50 minutes, intitulé Les Adieux, a été réalisé à cette occasion.
Clairemarie Osta est devenue en janvier 2013 directrice des études chorégraphiques au Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Paris mais quitte ses fonctions ans plus tard suite à un désaccord avec la direction générale.
En mars 2014, Clairemarie Osta interprète Mr et Mme Rêve, chorégraphié par Marie-Claude Pietragalla, sur la scène du Grand Rex au côté de Julien Derouault.
Elle est mariée au danseur étoile de l'Opéra de Paris Nicolas Le Riche; ils ont deux filles ensemble.

  osta 2


CHRISTIANE MARCHANT

MICHELE POLITI

Maitre de Ballet international
Italiano
Studia alla Scuola D. Collin di Firenze metodo R.A.D., borsa di studio all’Accademia di Danza di Stoccarda, Accademia di Danza Classica Princesse Grace di Monte-Carlo con conseguimento del diploma di danzatore, Master presso School of American Ballet di New York, Diploma di Stato di Maestro di Danza conseguito in Francia.
Maitre de Ballet al Ballet de l’Opéra de Nice dal 2000 al 2004 e all’Aterballetto di Reggio Emilia dal 2004 al 2006.
Maestro ospite presso varie compagnie e scuole di balletto tra cui : la Scala di Milano, la Compagnia Nazionale di Danza di Madrid diretta da Nacho Duato, Nederland Dans Theater1, NDT 2, Royal Swedish Ballet, New Zeeland Ballet School, West Australian Ballet School, Centre de Danse International de Cannes, SBT Balletto di Toscana.
Assistente coreografo di numerosi coreografi tra cui : Yuri Vamos, Marc Ribaud, Mauro Bigonzetti, Neals Christie, Miriam Naisy, Richard Werlok, Kirsten De Brook.
Danzatore per Les Ballets de Monte-Carlo, Hamburg Ballet de l’Opéra de Nice. Solista e primo ballerino di coreografie di M. Petipa, S.Lifar, L. Massine, A. Bournoville, K. Mac Millan, G. Balanchine, J. Cranko, J. Neumeier, R. Hynd, Y. Vamos, N. Christe tra cui: Suite en blanc, Raymonda, Serenade, Theme and variation, Gaité Parisienne, Violin Concerto, Decima di Malher, Napoli, Lago dei Cigni, Bella Addormentata, Schiaccianoci, Sogno di una notte di mezza estate, Cenerentola, Il Corsaro, Diana et Acteon.
English
Michele Politi studied the R.A.D. method at the D. Collin School in Florence and received a scholarship to study at the Stuttgart Ballet School. After gaining a diploma in dance at the Princess Grace School of Classical Dance in Monte Carlo, Mr. Politi was awarded a Master’s degree from the School of American Ballet in New York and a diploma from the French state in dance instruction. Ballet Master at the Nice Opéra Ballet (2000-2004) and Aterballetto in Reggio Emilia (2004-2006), Mr. Politi has guest taught internationally at various companies and ballet schools including: La Scala Ballet (Milan), Madrid National Dance Company directed by Nacho Duato, Nederland Dans Theater 1, NDT 2, Royal Swedish Ballet, New Zealand Ballet School, West Australian Ballet School, Centre de Danse International de Cannes, and SBT Balletto di Toscana. Mr. Politi has been assistant to a number of choreographers including: Yuri Vamos, Marc Ribaud, Mauro Bigonzetti, Neals Christie, Miriam Naisy, Richard Werlok, and Kirsten De Brook. During his career, Mr. Politi has danced with Les Ballets de Monte Carlo and the Hamburg Ballet de l’Opéra de Nice. As a soloist and Principle dancer, he has performed works by M. Petipa, S.Lifar, L. Massine, A. Bournoville, K. Mac Millan, G. Balanchine, J. Cranko, J. Neumeier, R. Hynd, Y. Vamos, and N. Christe. Mr. Politi’s dance repertoire includes: Suite en blanc, Raymonda, Serenade, Themes and Variations, Gaité Parisienne, Violin Concerto, Mahler’s Symphony No. 10, Napoli, Swan Lake, Sleeping Beauty, The Nutcracker, Mid Summer Night’s Dream, Cinderella, Il Corsaro, Diana et Acteon.


CHRISTIANE MARCHANT

ELEONORA ABBAGNATO

Première Danseuse du Ballet de l’Opéra National de Paris
Italiano
Nata nel 1978, Eleonora Abbagnato comincia a studiare danza classica all’età di 5 anni in Italia, prosegue i suoi studi a l’Ecole Marika Bresobrasova a Monte-Carlo.
Scelta da Roland Petit per essere « Aurore enfant » nella sua versione di La Bella Addormentata all’età di 11 anni, continua la sua formazione al Centre de Danse Rosella Hightower a Cannes (1991) e l’anno successivo a l’Ecole de Danse de l’Opéra de Paris dove rimarrà fino alla fine degli studi, partecipando alle tournées e agli spettacoli.
Eleonora Abbagnato viene scritturata nel Ballet de l’Opéra National de Paris nel luglio 1996 e da subito partecipa à numerose produzioni del repertorio classico e contemporaneo (da George Balanchine a Rudolf Noureev, Roland Petit o Pina Bausch).
« Coryphée » nel 1999 e « Sujet » nel 2000, è solista nelle produzioni di Rudolf Noureev (Don Quichotte, La Belle au bois dormant, Cendrillon, La Bayadère, Raymonda,, Casse-Noisette), Temptations of the Moon (Martha Graham), Pierre Lacotte (La Sylphide), Roland Petit (Clavigo et Le Jeune Homme et la Mort), e George Balanchine (Emeraudes)…
Promossa « Première Danseuse » il 21 febbraio 2001, Eleonora Abbagnato da allora ha aggiunto al suo repertorio : Bella figura, Stepping Stones e Doux mensonges (Jiri Kyliàn), Le songe d’une nuit d’été, Sylvia e La Dame aux camélias (John Neumeier), Notre-Dame de Paris, L’Arlésienne e Carmen (Roland Petit), The Concert, Afternoon of a faun, The Cage e Other Dances (Jerome Robbins), Le Sacre du printemps e Orphée e Eurydice (Pina Bausch), Le Concours (Maurice Béjart), « Myrtha » in Giselle (da Jean Coralli e Jules Perrot), Joyaux, Les Quatre tempéraments, Symphonie en ut e Apollon (George Balanchine), Ivan Le Terrible (Iouri Grigorovitch), Don Quichotte, Le Lac des cygnes, Cendrillon (Rudolf Noureev), Le Parc (Angelin Preljocaj), Serait-ce la mort ? e Le Sacre du printemps (Maurice Béjart). Al gala in « Omaggio a Claude Bessy », interpreta un brano di Pas de Dieux di Gene Kelly (marzo 2004). Al suo repertorio anche The Vertiginous Thrill of Exactitude, Approximate Sonata, Artifact Suite (William Forsythe), Proust ou les intermittences du cœur (Roland Petit) e viene scelta dai coreografi invitati per ballare nelle creazioni di Pas./parts(William Forsythe - 1999), Le Rire de la lyre (José Montalvo – 1999), Wuthering Heights (Kader Belarbi - 2002), Le Songe de Médée (Angelin Preljocaj – 2004) e Les Enfants du paradis (José Martinez – 2009).
Finalista del Concours International de Danse de Varna (Bulgaria) nel 1998, Eleonora Abbaganto ha anche ricevuto il 1° Premio ‘Giovani speranze’ della città di Catania, il 1° Premio « Prix Danse Europe » nel 1990, il Prix du Cercle Carpeaux nella stagione 1998/99, il Premio Positano, il "Prix du Public" dall’AROP nel 2000 e il ‘Premio Internazionale Gino Tani nel dicembre 2001.
English

Born in 1978, Eleanor Abbagnato began studying ballet at the age of 5 years in Italy, he continued his studies at the Ecole Marika Bresobrasova in Monte-Carlo. Chosen by Roland Petit to be "Aurore enfant" in his version of Sleeping Beauty at the age of 11 years, continues his training at the Centre de Danse Rosella Hightower in Cannes (1991) and the following year at the École de Danse de l'Opéra de Paris where he remained until the end of the studies, participating in tours and shows. Eleanor is Abbagnato scritturata in Ballet de l'Opéra National de Paris in July 1996 and now participates in a number of productions of classical and contemporary repertoire (by George Balanchine, Rudolf Nureyev in, Roland Petit and Pina Bausch). "Coryphée" in 1999 and "Sujet" in 2000, is a soloist in productions by Rudolf Nureyev (Don Quichotte, La Belle au bois dormant, Cendrillon, La Bayadere, Raymonda, Nutcracker), Temptations of the Moon (Martha Graham) , Pierre Lacotte (La Sylphide), Roland Petit (Le Jeune Homme et Clavigo et la Mort), and George Balanchine (Emeraudes) ... Promoted 'Premiere Danseuse "February 21, 2001, Eleanor Abbagnato has since added to his repertoire: Beautiful picture, Stepping Stones and Doux mensonges (Jiri Kylian), Le songe d'une nuit d'été, Sylvia, and La Dame aux camelias ( John Neumeier), Notre-Dame de Paris, L'Arlesienne and Carmen (Roland Petit), The Concert, Afternoon of a Faun, The Cage and Other Dances (Jerome Robbins), Le Sacre du printemps and Orpheus and Eurydice (Pina Bausch) , The Concours (Maurice Bejart), "Myrtha" in Giselle (by Jean Coralli and Jules Perrot), Joyaux, Les Quatre Temperaments, Symphonie en ut and Apollon (George Balanchine), Ivan The Terrible (Grigorovich Iouri), Don Quixote, The Lac des Cygnes, Cendrillon (Rudolf Nureyev), Le Parc (Angelin Preljocaj), serait-ce la mort? and Le Sacre du printemps (Maurice Bejart). At the gala "Tribute to Claude Bessy," he plays a song of Pas de Dieux by Gene Kelly (March 2004). In his repertoire include The Thrill of Exactitude vertiginous, Approximate Sonata, Artifact Suite (William Forsythe), Proust ou les intermittences du coeur (Roland Petit) and is chosen by the choreographers invited to dance in the creations of Pas. / Parts (William Forsythe - 1999 ), Le Rire de la lyre (José Montalvo - 1999), Wuthering Heights (Kader Belarbi - 2002), Le Songe de Médée (Angelin Preljocaj - 2004) and Les Enfants du paradis (Jose Martinez - 2009). Finalist in the Concours International de Danse de Varna (Bulgaria) in 1998, Eleanor Abbaganto has also received the 1 st Prize 'Young hopes' of the city of Catania, the 1 st prize "Prix Europe Danse" in 1990, the Prix du Cercle Carpeaux in 1998/99 season, the Positano Prize, "Prix du Public" dall'AROP in 2000 and 'Gino Tani International Prize in December 2001.


CONTEMPORANEO - CONTEMPORARY



ELENA ALBANO

DANIEL AGÉSILAS

Ballerino, Coreografo, Docente e Direttore Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris
Italiano
Ballerino, coreografo e insegnante di formazione classica (Opéra de Paris e Premier Prix del Conservatoire de Paris) e contemporanea (Joseph Russillo, Karin Waehner, Luis Falco), Daniel Agésilas entra nel 1965 a far parte del balletto dell'Opéra di Parigi. Interpreta i pezzi di repertorio e le coreografie di Roland Petit, George Balanchine, Serge Lifar, Maurice Béjart e Harold Lander, e diventa Etoile del Ballet Theatre Joseph Russillo. Daniel Agésilas sviluppa parallelamente un lavoro pedagico nella Scuola del Ballet Théatre Joseph Russillo, a l'Opéra di Parigi o a La Scala di Milano. Coordinatore degli studi coreografici presso il Conservatoire National de Région di Tolosa dal 1986 al 1993, ha conseguito il certificato di abilitazione all'insegnamento in danza nel 1997, realizzando coreografie di numerosi balletti. Dal 2003 Direttore degli studi coreografici al Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse di Parigi. Nel 2004 ed è stato nominato Chevalier des Arts et Lettres.
English

Daniel Agesilas is a dancer, choreographer and teacher of classical (Opéra de Paris and Premier Prix at the Paris Conservatoire) and contemporary dance techniques (Joseph Russillo, Karin, Waehner Luis Falco). Mr. Agesilas joined the Paris Opera Ballet in 1965 and has performed repertoire and choreography by Roland Petit, George Balanchine, Serge Lifar, Maurice Bejart and Harold Lander. He was Etoile at the Joseph Russillo Ballet Theatre. He developed a career in dance education teaching at the Joseph Russillo Ballet Theatre School, the Paris Opera Ballet, and at La Scala in Milan. He was Coordinator of Choreographic Studies at the Conservatoire National de Region of Toulouse from 1986 to 1993 and in 1997 he received a certificate of competency in dance education. Since 2003 he has held the position of Director of Choreographic Studies at the Conservatoire National Superior de Musique et de Danse in Paris and in 2004 he was named Chevalier des Arts et Lettres.

 




REYNALD DÉSIRÉ

REYNALD DÉSIRÉ

Ballerino, Coreografo, Docente Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris
Italiano
Dopo una formazione à l’Ecole Supérieure d’Etudes Chorégraphiques de Paris, Reynald Désiré è allievo di Yuriko (Graham School), Betty Jones, Matt Mattox, Eva Von Gensy (tecnica Jazz),Gilbert Canova (tecnica classica). Durante la sua carriera di danzatore-interprete, ha lavorato con diverse compagnie (Compagnia Danse et sculpture, Compagnia François Guilbard, Ballet –Théatre Joseph Russillo – da solista), e danzato sui più grandi palcoscenici internazionali (Scala di Milano, Fenice di Venezia,..). In parallelo a questa sua carriera, ha sviluppato un’importante riflessione sulla pedagogia che l’ha condotto a assumere insegnamenti nei più importanti centri di formazione alla preparazione al diploma di stato, per il Ministero della Cultura. Dal 1999 è direttore del Junior Ballet d’Aquitaine. Dal 1992 è responsabile della formazione pedagogica per il diploma di Stato di professore di danza presso Art Danse International di Tolosa. Al Conservatoire National de Musique et de Danse de Paris, Reynald Désiré è professore di Jazz dal 2005.
English
After training at l'Ecole Superieure d'Etudes de Paris Chorégraphiques, Reynald Désiré was a student of Yuriko (Graham School), Betty Jones, Matt Mattox, Eva Von Gensy (technical Jazz), Gilbert Canova (classic). During his career as a dancer-performer, worked with several companies (Company Danse et sculpture, François Guilbard Company, Ballet-Théâtre Joseph Russill - solo), and danced on the biggest international stage (La Scala, La Fenice in Venice, ..). In parallel to his career, he developed an important reflection on pedagogy that led him to take lessons in the most important training centers in preparation of State degree, for Ministry of Culture. In 1999 he became director of the Junior Ballet d'Aquitaine. Since 1992 he is responsible for teacher training for the State degree of Dance professor at Dance Art International in Toulouse. At the Conservatoire National de Musique et de Danse de Paris, Reynald Désiré is professor of Jazz since 2005.

 


PATRIZIA ALZETTA

PEGGY LYMAN

Principal Dancer Martha Graham Dance Company.Senior faculty member of Martha Graham Dance School New York

English
Since 1973, Peggy Lyman has been a leading soloist with Martha Graham's Company. She has also managed to keep creatively busy when the Graham Company is not performing by offering solo programs of dances by various choreographers. Recently, she began choreographing her own dances and she has organized her own little troupe, the Peggy Lyman Dance Company, which appeared Tuesday night at the Joyce Theater in works by Miss Lyman and three other choreographers.



 

 

peggy 2
peggy 3